PROJEKTY realizowane przez ŚUTW w latach 24-25,

  • ERASMUS + (proj. unijny)

“Nowoczesne metody zarządzania
w Świętokrzyskim Uniwersytecie Trzeciego Wieku”

NR 2024-1-PL01-KA122-ADU-000208693


RUSZA REKRUTACJA !!!


Projekt jest skierowany do przedstawicieli Świętokrzyskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku (kadra zarządzająca, edukacyjna/szkoleniowa), którzy wezmą udział w 10-dniowym kursie pn. „Efektywne zarządzanie organizacją”
Termin wyjazdu na kurs*:
05.05.2025 – 16.05.2025 (+2 dni podróży)
Miejsce kursu: Grecja, Tolo


Uczestnikom projektu zostanie zapewnione

  • udział w kursie pn. „Efektywne zarządzanie organizacją”,
  • transport, noclegi, wyżywienie, kieszonkowe,
  • atrakcyjny program spędzania czasu wolnego,
  • ubezpieczenie,
  • przygotowanie językowe, kulturowe i pedagogiczne przed wyjazdem.
    Formularz zgłoszeniowy można pobrać w biurze ŚUTW. Formularz należy złożyć do dnia 13.11.2024 r.
    Udział w projekcie jest bezpłatny !

1 ŚUTW zatrzega sobie prawo zmiany terminu wyjazdu

Załączniki:

1. REGULAMIN REKRUTACJI DO PROJEKTU

2. FORMULARZ REKRUTACYJNY

3. LISTA OSÓB ZAKWALIFIKOWANYCH

Świętokrzyski UTW  w programie ERASMUS +  finansowanym przez UE

W dniach od 5 do 16 maja 2025 roku grupa 15 słuchaczek ze Świętokrzyskiego UTW w Kielcach wzięła udział
w zagranicznej mobilności edukacyjnej programu Erasmus+ finansowanej przez UE, realizowanej w ramach konkursu 2024 – KA1 – Mobilność edukacyjna – Edukacja dorosłych na okres obowiązywania 01.10.2024 – 31.07.2025. Partnerem realizowanego projektu „Nowoczesne metody zarządzania w ŚUTW” była organizacja Knowledge, Health&Education z siedzibą w Tolo.
W ramach tej mobilności grupa kadry zarządzającej i liderów naszego stowarzyszenia wyjechała do malowniczego Tolo, w regionie Pieria w Grecji i odbyła kurs z zakresu „ Efektywnego zarządzania organizacją”. Celem kursu było doskonalenie kompetencji członków kadry ŚUTW w zakresie zarządzania organizacją, wzrost kompetencji porozumiewania się w j. angielskim oraz postawy otwartości i zrozumienia dla greckiej kultury
i narodowości, nawiązanie współpracy międzynarodowej ŚUTW poprzez partnerstwo z grecką organizacją,
a także zwiększenie kompetencji kadry ŚUTW w zakresie zarządzania projektami.
Zajęcia edukacyjne i warsztaty były atrakcyjne, prowadzone nowoczesnymi metodami, w miłej atmosferze, przez kompetentnych i bardzo przyjaznych wykładowców i trenerów. W ich trakcie wypełniałyśmy też testy określające cechy osobowości i predyspozycje do zarządzania, a także tworzenia efektywnych zespołów. Poznawałyśmy też podstawowe słowa i zwroty w j. greckim. Uczestniczyłyśmy w ćwiczeniach integracyjnych, wycieczkach pieszych i autokarowych pozwalających poznać zabytki i tradycje starożytnej Grecji, warsztatach z kreatywności artystycznej, rejsie statkiem na 2 pobliskie wyspy, miejskiej grze terenowej, zajęciach ekologicznych na plantacji aloesu. Poznałyśmy proces technologiczny produkcji wina w rodzinnej winiarni oraz odwiedziłyśmy wiejskie gospodarstwo rolno-oliwkowe, gdzie czekało na nas wyzwanie – jazda na koniach.
Szkolenie zakończyło się uroczystym wręczeniem dyplomów. Zdobyta wiedza i umiejętności w zakresie zarządzania organizacją wpłyną na poprawę jakości funkcjonowania ŚUTW oraz prowadzonych przez nas zajęć, budując atrakcyjność naszej oferty dla odbiorców.

Relacja uczestniczki mobilności edukacyjnej – 2025 r. w Grecji.

W ramach programu Erasmus+ 15 osobowa grupa zarządzających Świętokrzyskim Uniwersytetem Trzeciego Wieku w Kielcach, w dniach od 4 do 18 maja 2025 roku odbyła szkolenie w Grecji. Te dwa tygodnie to był czas dużego zaabsorbowania licznymi zajęciami, które miały nam uświadomić jak ważna jest wiedza i doświadczenie w zarządzaniu nawet małą grupą.
Na wykładzie Agnieszki Margiel poznałyśmy jak motywować do pracy w rodzinie, w zakładzie pracy, a nawet
w małej, kilkuosobowej grupie. Do istotnych informacji należały: tworzenie takich warunków, aby pracownicy czuli się potrzebni i zaangażowani, umiejętnie stosować motywację, uzmysłowić sobie hierarchię ludzkich potrzeb, umiejętnie stosować inteligencję emocjonalną. Rozbudzać empatię, przeciwdziałać wykluczeniu, uczyć tolerancji. Tworzyć więzi, stosować ćwiczenia integracyjne. A przede wszystkim umiejętnie rozpoznawać
i zarządzać emocjami swoimi i innych ludzi.
Z niemałym entuzjazmem wypełniałyśmy testy, które określały nasze predyspozycje do zarządzania i określały cechy naszych osobowości.
Na zajęciach z kreatywności artystycznej, podczas których każda z nas, wykorzystując dostępne materiały, miała oddać swoje zauroczenie Grecją i sporządzić obrazek lub kolaż według własnej wyobraźni, rozszalała się zdrowa konkurencja. A pomysłowość grupy była nie do przecenienia.
Niezwykłe zainteresowanie naszej grupy wzbudził wykład z podstaw języka greckiego, który poprowadził VasilisSigiannis. Nero, himos, tsai, zahari, potiri, parakalo, sagapo etc. etc. Wiele przydatnych słówek, by poruszać się w miejscowym środowisku.
Wszyscy wykładowcy z biura Whait- Blue, którym kieruje Oksana Wioska, Polka osiadła w Grecji, byli niezwykle kompetentni, przyjaźni, pełni wigoru, tak że często nie nadążałyśmy za ich wspinaczkami na pobliskie góry.
A skoro o górach mowa. Niewielka wieś Tolo, w której nas zakwaterowano, jest niewiarygodnie otoczona górami. Zapytałam Greczynkę jakie mają nazwy, a ta z rozbrajającą szczerością odpowiedziała, że nazw nie mają, bo tak ich dużo.
W poznawanie starożytności tej kolebki demokracji, jaką jest Grecja, poza Agnieszką Margiel, ochoczo zaangażował się Mateusz Vlachos, w połowie Grek, w połowie Polak. Dzięki nim poznałyśmy urocze Tolo we wschodniej części Peloponezu. Dziś trwają tu archeologiczne poszukiwania pozostałości antycznego miasta Asini.
Nasze spotkania z antyczną przeszłością rozpoczęły się od Aten. Pomimo ogromnego zmęczenia po wylądowaniu, wszystkie panie wspięły się na Akropol. Ateny w swej długiej historii były prowincjonalnym miasteczkiem a przez lata stały się miastem państwem – polis, by w końcu, po powstaniu greckim stać się stolicą Grecji. Miasto jest bardzo hałaśliwe i zatłoczone, ale i tak udało nam się obejrzeć widowiskową zmianę wart,
w wykonaniu słynnych ewzonów przed greckim parlamentem. W drodze do Tolo zobaczyłyśmy jeszcze neoklasycystyczne budowle Biblioteki Narodowej, Uniwersytetu i Akademii, wzniesione w latach1839-1891.
Zaś Don Matteo, jak nazywałyśmy przystojnego Mateusza, zorganizował kolejnego dnia miejską grę terenową
w przepięknym Nafplio. Według mitologii to tu Menelaos przywiózł Piękną Helenę po wojnie trojańskiej. Legend
i mitów w historii tego miasteczka jest więcej. Wielu uważa je za perełkę Peloponezu. Centrum miasteczka upstrzone kolorowymi kawiarniami, które kuszą turystów świetnymi kawami, okolone przecudnej urody różową bugenwilią.
Dostajemy karteczki z naszą marszrutą. Mamy odnaleźć pomniki przeszłości tego historycznego miasteczka. Pomnik Joanisa Kapodie, pierwszego gubernatora, po wyzwoleniu Grecji, kiedy Nafplio stało się pierwszą stolicą państwa. Gubernator zginął w zamachu. Plac Trzech Generałów, Ratusz, posąg Ottona I, kościół Agiospiridon, przed którym dokonano zabójstwa gubernatora, meczet zamieniony w teatr. Oczywiście, podzielone na dwie grupy, żeby poszukiwania stały się prawdziwą rywalizacją, dotarłyśmy do wszystkich wskazanych obiektów i gra zakończyła się remisem. Ale wrażenia i zachwyt nad urokliwością tego miasteczka stały się naszym niezapomnianym doświadczeniem.
Po kilku dniach czujemy zawrót głowy. Żeby ogarnąć tę przebogatą historię Grecji, jej antycznych zabytków.
Bo kolejny dzień spędzamy na dwóch wyspach: Hydrze i Spetses.
Hydra, podłużna, skalista wysepka jest przecudna. Wąskie uliczki wiodą nas z jednej dzielnicy do drugiej. Na zboczach widnieją murowane domy. A w dolinkach niezliczone kawiarnie i tawerny. To miejsce, to ponoć Mekka współczesnych artystów. Tu także i my spędzamy chwile wytchnienia.
Kolejny nasz przystanek to wyspa Spetses. Tak jak w każdym miasteczku na Peloponezie mnóstwo tu restauracyjek i kawiarni, w których można ochłodzić się mrożona kawą czy lodami. Wyspa jako pierwsza zbuntowała się w 1821 roku przeciw rządom tureckim. Stąd pochodzi grecka bohaterka walk wolnościowych Bou Boulina Laskarina, której pomnika szukałyśmy w Nafplio. Współfinansowała budowę floty, dowodziła greckimi wojskami w Nafplio, by ostatecznie zmusić Turków do ustąpienia. Oglądamy, jak w każdym odwiedzanym miejscu zabytki Spetsos.
Epidauros. Miasteczko, które jest miejscem kultu Asklepiosa, boga uzdrowicieli i medycyny. Jego rzymskim odpowiednikiem jest Eskulap. W miejscowym muzeumo bejrzałyśmy starożytne narzędzia medyczne. Właśnie
w Epidauros wzniesiono świątynie ku jego czci. Tu ważnym obiektem jest starożytny teatr, mieszczący w czasach świetności 14 tysięcy widzów. A jego akustyka zadziwia współczesnych. Miasteczko położone w północnej części Peloponezu jest dziś miejscem pracy archeologów. Nam udało się jeszcze obejrzeć plantację aloesu uprawianego na 12 tysiącach metrów kwadratowych, odwiedziłyśmy winiarnię Patrizii Atkinson i ruszyłyśmy do „domu”.
Nasz pobyt na Peloponezie powoli dobiegał końca. Jeszcze odwiedziłyśmy gospodarstwo rolno-oliwkowe.
Tutaj nasza przewodniczka zafundowała nam nieoczekiwaną atrakcję-jazdę na koniach.
Dziś nasza wiedza zdobyta w trakcie szkolenia w Grecji będzie weryfikowana w codziennych zajęciach na ŚUTW.

Kielce 06.06.25.
(maj)

Fotorelacja:
Małgorzata Kotwica

  • ŚCITT ” Nowe kompetencje – większe możliwości” – projekt

Projekt: Nowe kompetencje – większe możliwości

w  01.03.2024 r. Świętokrzyski Uniwersytet Trzeciego Wieku wraz z Świętokrzyskim Centrum Innowacji i Transferu Technologii Sp. z o.o. rozpoczął realizację projekt Nowe kompetencje – większe możliwości na rzecz naszych słuchaczy. Projekt dofinansowany ze środków programu regionalnego Fundusze Europejskie dla Świętokrzyskiego 2021-2027. Priorytet 8. Edukacja na wszystkich etapach życia, Działanie 8.5 Wsparcie edukacji osób dorosłych. 

Projekt będzie realizowany w okresie: 01 marca 2024 r.  –  28 lutego 2026 r. 

Wartość wkładu Funduszy Europejskich 818 775,00 zł
Wartość całkowita projektu 864 375,00 zł

Celem projektu „Nowe kompetencje-większe możliwości” jest podniesienie jakości edukacji osób dorosłych dzięki podniesieniu podstawowych umiejętności w tym cyfrowych u 120 osób dorosłych o niskich umiejętnościach podstawowych poprzez realizację szkoleń z zakresu szkoleń z zakresu umiejętności cyfrowych, kompetencji społecznych, warsztatów z zakresu edukacji ekologicznej, warsztatów dotyczących bezpiecznego zarzadzania przyszłością.

Grupę docelową stanowią słuchacze Świętokrzyskiego Uniwersytety Trzeciego Wieku w Kielcach, którzy ukończyli 60 rok życia, mają miejsce zamieszkania na terenie województwa świętokrzyskiego, są zainteresowani z własnej inicjatywy zdobyciem, uzupełnieniem, podnoszeniem umiejętności i kompetencji podstawowych, w tym cyfrowych i społecznych.

Realizowane działania

W ramach projektu zaplanowano szereg działań zmierzających do nabycia kompetencji:

  • Warsztaty z zakresu umiejętności cyfrowych oraz kompetencji społecznych – bezpieczne korzystanie z komputera, smartfonów i Internetu, e-usługi, wyjścia do instytucji kultury, w tym samodzielny zakup biletów i inne transakcje internetowe. (84 h lekcyjne *10 grup, łącznie 840 h)
  • Doradztwo indywidualne w zakresie umiejętności cyfrowych (4h doradztwa na osobę, łącznie 480h)
  • Warsztaty z kształtowania umiejętności podstawowych –rozwijanie rozumowania matematycznego i kompetencji społ.  – zajęcia praktyczne. Trening pamięci przy wykorzystaniu gier planszowych, który wpłynie na zapamiętywanie i przechowywanie informacji, poprawi koncentrację, logiczne myślenie, szybkie podejmowanie decyzji (w których to mózg pracuje na wyższych obrotach), planowanie taktyki, przewidywanie, wyciąganie wniosków (10h*10 grup, łącznie 100 h)
  • Warsztaty z kompetencji ekologicznych z elementami kompetencji społecznych- racjonalne wykorzystanie zasobów, warsztaty rękodzielnicze z upcyclingu. (3h*10grup, łącznie 30h)
  • Warsztaty ziołowa wyprawa – zwiedzanie ogrodu botanicznego i organizacja ogniska integracyjnego – gra terenowa przy wykorzystaniu kodów QR w trakcie ogniska, gra będzie elementem kształtowania umiejętności rozumienia i tworzenia informacji i kompetencji społecznych, pracy w zespole, umiejętności komunikowania się, integracji. społ.
  • Warsztaty z fotografii cyfrowej, część teoretyczna (2h*10 grup, łącznie 20h) i praktyczna (16h*10 grup, łącznie 160h) w plenerze, a na zakończenie wernisaż wykonanych prac.
  • Warsztaty z bezpiecznego zarządzania przyszłością – tworzenie pism urzędowych, interpretacja zapisów prawa, interpretacja umów itp.


Dla chętnych:

  • Audyt umiejętności cyfrowych poprzez europass-digitalskills.
  • Diagnoza posiadanych kompetencji i potrzeb w zakresie ich poprawy z wykorzystaniem Bilansu Kompetencji.

Rezultatem projektu będzie uzyskanie przez uczestników projektu kompetencji cyfrowych, kompetencji społecznych, kompetencji z zakresu edukacji ekologicznej oraz wzrost aktywności społecznej seniorów.

Udział w projekcie jest całkowicie BEZPŁATNY.


Każdy uczestnik otrzyma
 w trakcie trwania projektu w ramach wspierania ekologicznego stylu życia: bidon na wodę, saszetkę na pas oraz sadzonkę drzewa.

W dniu 25.03.2024 r. rozpoczniemy rekrutację do projektu, potrwa do 24.05.2024 r.

Dokumenty rekrutacyjne będą dostępne wkrótce na stronie projektulink

Projekt realizowany jest zgodnie z zasadą równości szans, niedyskryminacji i dostępnością dla osób z niepełnosprawnościami. Istnieje możliwość skorzystania z usług dostępnych (np. tłumacz języka migowego, asystent osoby z niepełnosprawnością). Biuro projektu dostępne jest dla osób z niepełnosprawnością – szerokie drzwi oraz podjazd dla wózków inwalidzkich. 

Informacje dodatkowe:

Każdy uczestnik warsztatów komputerowych w ramach ochrony swoich danych osobowych (RODO)
otrzymuje indywidualny kod.

Wszystkie aktualne informacje, w tym harmonogramy realizacji zadań można znaleźć
na stronie internetowej ŚCIiTT: https://it.kielce.pl/nowe-kompetencje/

Listy rekrutacyjne poszczególnych grup znajdziesz tutaj: https://www.it.kielce.pl/index.php?option=com_k2&view=item&id=1314:nowe-kompetencje-wieksze-mozliwosci&Itemid=738

REGULAMIN REKRUTACJI I UDZIAŁU W PROJEKCIE
pn. „Nowe kompetencje – większe możliwości”

GRY LOGICZNE. Harmonogram zajęć.

Zajęcia odbywają się w tych samych grupach co warsztaty komputerowe.

Harmonogram zajęć z zakresu gier umysłowych w ramach projektu “Nowe kompetencje-większe możliwości”
w okresie od sierpnia do grudnia 2025,
Miejsce ŚUTW ul. Seminaryjska 28 A, Kielce

HARMONOGRAM zajęć
w ramach Projektu “Nowe kompetencje – większe możliwości” – ul.Duża 21.

Zajęcia ekologiczne

godziny
Grupa I20.05.2025wtorek10:00-13:00
Grupa II27.05.2025wtorek10:00-13:00
Grupa III30.05.2025piątek10:00-13:00
Grupa IV03.06.2025wtorek10:00-13:00
Grupa V10.06.2025wtorek10:00-13:00

Zajęcia fotograficzne, ul.Studencka 1

 Termin realizacji GrupyGodziny
05.06.2025 Grupa I8.30-10.00
 Grupa II11.00-13.00
 Grupa III13.30-15.30
06.06.2025 Grupa IV8.30-10.00
 Grupa V11.00-13.00
12.06.2025 Grupa VI8.30-10.00
 Grupa VII11.00-13.00
 Grupa VIII13.30-15.30
wrzesień 2025 2 grupy /IX, X/- ustalenia szczegółowe w późniejszym terminie 

 #FunduszeUE

  • „Edukacja – mobilizacja rozwoju osób starszych”,
    dofinansowane przez Województwo Świętokrzyskie.

O PROJEKCIE
Od 1 kwietnia do 15 grudnia 2025 r. Świętokrzyski Uniwersytet Trzeciego Wieku w Kielcach realizuje zadanie publiczne pt. „Edukacja – mobilizacja rozwoju osób starszych”, dofinansowane przez Województwo Świętokrzyskie.
Celem głównym zadania jest rozwój, upowszechnienie i promocja edukacji wśród osób starszych, co zmobilizuje ich do systematycznej nauki oraz szerszego zdobywania wiedzy i umiejętności poprzez czynny udział w zajęciach edukacyjnych zorganizowanych przez ŚUTW.
Z naszego doświadczenia i obserwacji osób starszych, często samotnych i wyizolowanych, zaniepokojonych obecnie zaistniałą sytuacją polityczną w kraju i za granicą, bez okazywania chęci do osobistego rozwoju, wynika fakt, że jedną z przyczyn tego zjawiska jest niskie zaangażowanie się osób starszych w edukację, co powoduje osłabienie sprawności intelektualnej tych osób, wpływającej na ograniczenie kontaktów międzyludzkich, trudności w radzeniu sobie w codziennych obowiązkach oraz izolowanie się w społeczeństwie.
Wykonanie zadania obejmuje zorganizowanie i przeprowadzenie następujących działań w formie zajęć edukacyjnych:

  • ogólnodostępnych wykładów plenarnych poszerzające wiedzę z różnych dziedzin nauki oraz promujące edukację obywatelską i patriotyczną,
  • seminariów z zakresu filozofii, historii, literatury, historii sztuki wzmacniających sprawność intelektualną uczestników,
  • zajęć warsztatowych w sekcjach: fotograficznej, wokalnej i teatralnej rozwijających zainteresowania,
  • spotkań dyskusyjnychdotyczących aktualnych wydarzeń kulturalnych i patriotycznych oraz zaprezentowanych prelekcji i odczytów w klubie.

Zarząd ŚUTW